Główne korzyści:
- Prowadzenie księgowania wg klasyfikacji budżetowych
- Skrócenie czasu potrzebnego na zaksięgowanie dokumentów wg klasyfikacji budżetowych.
- Automatyczne przyporządkowywanie wg klasyfikacji budżetowej wpływów i wydatków
- Kwotowa i procentowa kontrola wykonania planów
- Tworzenie sprawozdań budżetowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów
|
Użyte aplikacje:
- Moduł Księgowość systemu enova
- Moduł Ewidencja środków pieniężnych systemu enova
- Dodatek do systemu enova – enova Budżet
- Dodatek do systemu enova - Analizy MS Excel
- Microsoft Office Excel
|
Prowadzenie księgowości jednostki budżetowej
System enova Jednostki budżetowe przeznaczony jest dla jednostek i zakładów budżetowych, które przy księgowaniu na kontach księgowych wykorzystują klasyfikacje budżetową. Oprócz prowadzenia księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości jest możliwość pełnego zdefiniowania klasyfikacji budżetowych wydatków i dochodów z uwzględnieniem części, działów, rozdziałów i paragrafów. Dla każdej klasyfikacji budżetowej istnieje możliwość rejestracji planów budżetowych oraz ich zmian w formie decyzji.
Klasyfikacje budżetowe wydatków pozwalają na księgowanie po stronie kosztów (np. faktur zakupu) i wydatków (np. płatności za faktury zakupu), a klasyfikacje dochodów odpowiednio po stronie dochodów i wpływów.
Rozbudowana sprawozdawczość dostosowana do specyfiki budżetu pozwala na wydruki wymaganych sprawozdań na podstawie zarejestrowanych operacji księgowych. Księgowość budżetowa jest jednym z modułów zintegrowanego systemu do zarządzania i księgowości enova.
Modelowe — teoretyczne studium przypadku
Case-study:
Poniższy dokument prezentuje teoretyczne — modelowe studium przypadku wdrożenia funkcjonalności opartej na wykorzystaniu systemu enova, a w szczególności wbudowanych w ten system mechanizmów umożliwiających ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w oparciu o klasyfikację budżetową. Oprócz prowadzenia księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości proponowane rozwiązanie daje możliwość pełnego zdefiniowania równoległych dodatkowych księgowań wg klasyfikacji budżetowych wydatków i dochodów z uwzględnieniem części, działów, rozdziałów i paragrafów. Dla każdej klasyfikacji budżetowej istnieje możliwość rejestracji planów budżetowych oraz ich zmian wprowadzanych na podstawie wydawanych decyzji administracyjnych. Klasyfikacje budżetowe wydatków pozwalają na księgowanie po stronie kosztów (np. faktur zakupu) i wydatków (np. płatności za faktury zakupu), a klasyfikacje dochodów odpowiednio po stronie dochodów i wpływów. Zarejestrowane wg klasyfikacji budżetowej operacje księgowe są podstawą automatycznego tworzenia sprawozdań wymaganych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów np.: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-30 itp.
Potrzeby klienta:
- Rejestrowanie operacji księgowych zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz równolegle wg klasyfikacji budżetowych.
- Prowadzenie planów dochodów i wydatków wraz z rejestracją zmian.
- Kontrola „zaangażowania” środków budżetowych i wykonania planu.
- Automatyczne przygotowywanie wymaganych sprawozdań na podstawie zarejestrowanych operacji księgowych.
Zaproponowane rozwiązanie
- Stworzenie klasyfikacji budżetowej jako kolejnych poziomów analityk kont. Możliwość stworzenia grup kont o takiej samej strukturze kont analitycznych .
- Wprowadzenie na kontach pozabilansowych planów dochodów i wydatków wg klasyfikacji budżetowych z możliwością nanoszenia korekt w trakcie roku
- Ewidencjonowanie dokumentów księgowych kosztowych i dochodowych (umów, faktur zakupu, not obciążeniowych, faktur sprzedaży, decyzji, not uznaniowych itp.) z odpowiednim podziałem wg klasyfikacji budżetowych.
- Automatyczne tworzenie rozrachunków z odpowiednim podziałem wynikającym podziału wartości dokumentów wg klasyfikacji budżetowych.
- Automatyczne księgowanie dokumentów wg klasyfikacji budżetowych za pomocą zdefiniowanych schematów (księgowanie na konta kosztów, rozrachunków i zaangażowania).
- Tworzenie przelewów na podstawie zaewidencjonowanych zobowiązań oraz ich eksportowanie do systemów bankowości elektronicznej.
- Ewidencjonowanie wydatków i wpływów z automatycznym przyporządkowywaniem wg klasyfikacji budżetowej na podstawie informacji odczytanych z rozliczanych dokumentów kosztowych i dochodowych.
- Możliwość importowania elektronicznych wyciągów bankowych z bankowości elektronicznej lub automatyczne tworzenie wyciągów na podstawie zrealizowanych przelewów.
- Automatyczne księgowanie tzw. zaangażowania wydatków.
- Kwotowa i procentowa kontrola wykonania planu i zaangażowania.
- Automatyczne tworzenie sprawozdań wymaganych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów np.: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-30 itp. G
- Generowanie wezwań do zapłaty (ponagleń) i not odsetkowych.
- Naliczanie odsetek „kwartalnych”.
Rozwiązanie aplikacyjne:
- System operacyjny Windows XP lub Windows Vista MS SQL Server 2005
- Moduł Księgowość systemu enova
- Moduł Ewidencja środków pieniężnych systemu enova
- Dodatek do systemu enova – enova budżet
- Dodatek do systemu enova umożliwiający integrację z MS Excel – Analizy MS Excel
- MS Excel
Korzyści wdrożenia rozwiązania
- Skrócenie czasu potrzebnego na zaksięgowanie dokumentów zgodnie z ustawą o rachunkowości i równolegle wg klasyfikacji budżetowych.
- Wyeliminowanie potrzeby ponownego przyporządkowywania zapłat wg klasyfikacji budżetowej.
- Automatyczne pobieranie tych informacji z rozliczanych należności i zobowiązań.
- Kwotowa i procentowa kontrola wykonania planów i zaangażowania.
- Automatyczne tworzenie sprawozdań budżetowych np. Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-30 itp.
Przyszłość i możliwości rozwoju
- Przesyłanie sprawozdań budżetowych w postaci elektronicznej.
- Współpraca z systemami firmy Doskomp.